Utbildning
Det finns ett antal områden där kunskap och förmåga hos medarbetare och chefer har en avgörande betydelse för möjligheten att lösa problem i ett tidigt skede och på så vis upprätthålla kvalitét och effektivitet i verksamheten, och hantera konflikter konstruktivt.
Vi genomför upplevelsebaserade och skräddarsydda utbildningar som alla bidrar till ökad robusthet inom nedanstående viktiga områden.
Utbildningar vi erbjuder:
Konflikthantering för chefer
Även om man skapat gynnsamma förutsättningar för samarbete så uppkommer förr eller senare konflikter. Då kommer chefers förmåga att hantera dem ha stor betydelse för utfallet. I den här utbildningen ges chefer en ökad kunskap om konflikter och konkreta verktyg för att analysera och hantera en arbetsplatskonflikt.
Konflikthantering för medarbetare
Kunskap om konflikter och hur de eskalerar stärker och motiverar medarbetare att lösa problem och konflikter i ett tidigt skede. Utbildas både chefer och medarbetare i konflikthantering får ni en gemensam kunskap och förståelse samt ett gemensamt språk som väsentligt underlättar samarbete och tidig problemlösning i organisationen.
Samarbetsfärdigheter och kommunikation
Att rusta chefer och medarbetare med en god förmåga att samarbeta och kommunicera är en viktig del i byggandet av en robust samarbetskultur. Det handlar om förhållningssätt och färdigheter som är nödvändiga för att bli skicklig på att lösa frågor i ett tidigt skede. Det handlar bland annat om att ha en samarbetsinriktad grundhållning, kunna skilja på tolkning och observation, hålla sig öppen och inte gå i försvar samt utveckla självkännedom och självinsikt.
Svåra samtal
Svåra samtal är oundvikliga på en arbetsplats. På vilket sätt chefer hanterar svåra samtal spelar en avgörande roll för utveckling av en god samarbetskultur. När temat väcker starka känslor, mycket står på spel, eller det finns betydande oenigheter och skillnader i värderingar och förhållningssätt, så spelar det stor roll hur chefer förbereder och genomför samtalen. Vi tränar chefer i att skickligt genomföra svåra samtal. Det ger organisationen en större trygghet i att genomföra nödvändiga samtal på ett konstruktivt sätt. Det ger också organisationen en starkare förmåga att adressera utmaningar och svårigheter tidigt, vilket leder till större robusthet.
Ensidiga beslut och gränssättning
Förr eller senare uppkommer situationer där konflikter bör avslutas med ett ensidigt beslut av en chef och att det beslutet går emot en eller fleras vilja och behov. Erfarenhet visar att chefer kan känna sig mycket obekväma i dessa situationer. Ensidiga beslut kan fattas och genomdrivas mer eller mindre skickligt, och sättet som det görs får ofta stora konsekvenser för hur situationen utvecklas. Den här utbildningen ger kunskap om och praktisk träning i hur man på ett skickligt och skonsamt sätt kan sätta gränser och genomföra ensidiga beslut.
Psykologisk trygghet
Psykologisk trygghet är en viktig del av en robust samarbetskultur. Att bygga ett samarbetsklimat som präglas av öppenhet och förtroende där medarbetare kan uttrycka sina åsikter utan att vara rädda för negativa konsekvenser ökar väsentligt möjligheterna att lösa problem tidigt och hantera uppkomna konflikter konstruktivt. Den här utbildningen ger kunskap om och praktisk träning i att öka psykologisk trygghet på arbetsplatsen.
Konfliktvägledning
Konfliktvägledning är ett sätt att få stöd i en situation där det finns oro för att en situation är på väg att utvecklas till en svårhanterlig konflikt. Samtal med en opartisk konfliktvägledare kan vara ett första steg för både chefer och medarbetare i att komma vidare. Syftet med samtalet är att ge den enskilde konfidentiell hjälp att sortera och komma till klarhet om vad som är viktigt för hen och vilka handlingsalternativ som kan stå till buds i situationen. Konfliktvägledning är ett enkelt sätt att undvika negativ eskalering och bidra till en konstruktiv utveckling av situationen. Vi utbildar i konfliktvägledningsmetodik, en kompetens som både förtroendevalda, chefer och HR- specialister kan ha stor nytta av.